Juni/Juli 2012:

På kryss og tvers i Finnmark

Tilbake
Oversiktskart over turen

På Gardermoen Første dagen - Tirsdag 19. juni    Reisa til Kirkenes

Jeg sykla ned til Tønsberg stasjon, mens Lise kjørte ned bagasjen. Først var det togreise til Gardermoen der direkteflyet til Kirkenes skulle gå litt før kl. 18. Jeg måtte betale 250 kr for sykkelen og 150 kr for ekstra bagasje. Værmeldingen for Øst-Finnmark var dårlig, og det stemte. Det regna og var kaldt. Heldigvis hadde jeg bestilt hytte på Kirkenes Camping. Selv den lille sykkelturen fra flyplassen var våt og kald. Det gikk lang tid før jeg fikk opp varmen i hytta.

Dagens sykkeltur var på 6,3 km

Andre dagen - Onsdag 20. juni
Kirkenes - Svanvik - BirkHusky ved Melkefoss Mariusbua på BirkHusky
Kart

Jeg tok det rolig på morgenen og venta på at regnet skulle gi seg. Det var kjølig - ca 5 grader. Jeg var innom senteret på Svanhovd og satt lenge der. Jeg spiste reinsdyr-ragu, leste aviser og så på utstillinga. Derfra sykla jeg videre til Svanvik og handlet på COOP. De hadde problem med kortterminalen. Jeg måtte vente ganske lenge før jeg fikk betalt. Da jeg endelig fikk starta opp igjen, kom regnet. Jeg sykla til BirkHusky ved Melkefossen.. Der leide jeg hytte - Mariusbua.

Sykling denne dagen - 48 km

Langhuset på BirkHusky Tredje dagen - Torsdag 21. juni    Opphold på BirkHusky.

Regnet fortsatte. Det samme gjorde den lave temperaturen. Jeg pakke ferdig og gjorde meg klar til å sykle videre, men det var så surt ute at jeg bestemte meg for å leie hytta et døgn til. Middag kjøpte jeg i Langhuset - reinsdyrkarbonader. Det var dårlig med norsk mobildekning på stedet, men russiske mobildekning var god. Virker underlig å måtte ringe via Russland. Hytta lå også slik at trådløs internett var svært dårlig.

Det blei ingen sykling denne dagen.

Fjerde dag - Fredag 22. juni    Melkefoss - Grenseneset - Treriksrøysa.
Kart

Stien mot Treriksrøysa Det var kjølig da jeg våkna, men regnet hadde nesten gitt seg. Etterhvert kom sola opp. Jeg hadde god medvind sørover Pasvik. Dessuten var det lite stigning. Jeg hadde en tur innom Øvre Pasvik Camping på Vaggetem. Der møtte jeg det hyggelige vertskapet, Edit og Svend Landa. De spanderte kaffe og brød laget på bjørkesaft.

Etter en lang pause, sykla jeg videre til Gjøkåsen. Derfra fortsatte jeg på grusveg i retning Grenseneset. Teltet slo jeg opp nær Pasvikelva. Så fortsatte jeg så langt vegen gikk - ca 12 km. Det var deilig å sykle uten bagasje. Jeg hadde bare med meg kamera og regntøy i den lette sekken jeg fikk av Ester til jul.

Det var fin sti videre. Over myrene var det lagt lemmer, men myrene var så Treriksrøysa våte at lemmene mange steder kom under vann. Turen ut til Treriksrøysa var vel 5 km. På vegen ut møtte jeg en grensevakt fra Sørlandet, og ute ved Treriksrøysa møtte jeg to andre grensevakter. De hadde tent opp bål og spanderte kaffe og pølser. Det blei tatt mange bilder. Det er fullt mulig å gå rundt Treriksrøysa men det er strengt forbudt å bevege seg inn på russisk område. Det nærmeste jeg kom Russland, var 10 cm.

Så gikk turen tilbake til sykkelen. Alt regnværet i det siste gjorde at det mange steder ikke var mulig å komme fram uten å bli våt på beina. Det surklet godt i skoene.

Jeg var tilbake ved teltet halv tolv på kvelden. Det blei bare enkel mat før jeg gikk til ro.
På Passvik Camping
Dagens sykling: 85 km.

Femte dag - Lørdag 23. juni    Tilbake til Vaggetem
Kart

Været var blitt merkbart bedre da jeg våkna. Det var varmere, vinden hadde snudd til sørlig retning, men fremdeles var det regn i lufta. Jeg sykla tilbake til Pasvik Camping på Vaggetem. Der blei jeg bydd på reinsdyr-buljong. Etterhvert bestemte jeg meg for å slå meg ned der selv om jeg bare hadde sykla 17 km.

Jeg slo opp teltet helt nede ved elva. Jeg snakka mye med det hyggelige vertskapet. Utpå kvelden fikk jeg spørsmål om jeg ville være med å se etter bjørn. Det var observert en i nærheten av Noatun. Dessverre så vi ingen Bålplass på Passvik Camping
bamse.

Dagens sykling: 17 km

Sjette dag - Søndag 24. juni    Vaggetem - Kirkenes Camping
Kart

Fremdeles var været bra. Vel kl 10 tok jeg farvel med vertskapet og begynte å sykle nordover. Sønnavinden gjorde syklinga lett. Etter en matpause utenfor COOP på Svanvik, ble syklinga noe tyngre, og de siste 15 km fra Bratli var tunge. Brattli er på 20 m.o.h. Flere ganger var en over 100 meter og så ned igjen til 50-60 meter. Det blei Kirkenes Camping denne natta også, men nå i telt. Det er 5. natta jeg har overnatta på denne plassen. Det var flere syklister her. Snakka litt med en eldre østerriker som hadde sykla Vardø
gjennom Finnland.

Dagens sykling: 90 km.

Sjuende dag - Mandag 25. juni     Hurtigrute Kirkenes - Mehamn
Kart

Finværet fortsatte, og jeg var bestemt på å ta bussen til Tana bru på ettermiddagen. I ellevetida sykla jeg ned til Kirkenes. Der var det kald vind fra havet. Dessuten var det utrivelig på grunn av mye graving i gatene. Jeg sykla bort til Hurtigrutekaia og bestemte meg for å ta MS Trollfjord til Mehamn.
Makkaur

Det var en fin tur over Varangerfjorden og Østhavet, men etter Berlevåg begynte det å regne. Det var ganske utrivelig da jeg gikk i land i Mehamn i de små timer. Jeg tok kontakt på ekspeditøren på kaia og fikk lov til å overnatte i venterommet der.

Sykling: 9 km
Kveld ved Adamsfossen

Åttende dag - Tirsdag 26. juni     Mehamn - Bekkarfjord
Kart
Det regna godt om natta, men da jeg sto opp, var det opphold. Det blåste kraftig og kaldt fra nordvest. Ekspeditøren på kaia gjorde meg oppmerksom at det var et venterom i Bekkarfjord også.

Heldigvis hadde jeg vinden i ryggen fram til Mehamn bru. Likevel gikk jeg en del i bakkene. Fra Mehamnelv bru fikk jeg periodevis den kalde og sterke vinden hardt inn fra sida og forfra. Det var lite som tok av. Selv om største høyde bare er vel 290 meter, var landskapet platåaktig og goldt. Stigningene var lange og slake. Det var svært god veg som var bygd opp i forhold til omgivelsene. Trafikken var liten. Ved Adamsfossen

I Hopseidet søkte jeg ly bak to store sekker med fiskeutstyr. Det blei en kort stopp fordi vinden var sterk og kald. Etter Hopseidet var det 3 km med 8% stigning. Jeg gikk opp denne bakken. Midt i bakken møtte jeg en kvinnelig syklist i god fart nedover. Toppen her var på vel 350 meter.

Da jeg kom til Bekkarfjord etter vel 69 km sykling var jeg kald og sliten og våt fra innerst til ytterst. Jeg fikk installert meg i venterommet til kollonnekjøringa. Innimellom fikk jeg besøk av folk som skulle på WC, og dama som kom og vaska rommet, fortalte at det var ganske vanlig med overnattingsgjester der.

Total sykling dag åtte: 70 km.

Niende dag - Onsdag 27. juni     Bekkarfjord - Adamsfoss
Kart

Det var en del innom på do i løpet av natta, men jeg sov ganske bra. Det var fortsatt kaldt og sterk vind fra nordvest. Første etappe gikk til Lebesby. Der hadde jeg lang pause på kafe. Så gikk turen videre til Ifjord der jeg spiste middag på campingplassen. Jeg vurderte å leie hytte der, men bestemte meg for å sykle videre mot Kunes. Så langt kom jeg ikke.

Bungalåven i Børselv Ved Adamsfossen fant jeg en fin plass nede ved elva. Det var mye død ved der så jeg laget bål og koste meg utover kvelden. Jeg fisket, og på første kastet fikk jeg en aure som jeg steikte. Plassen lå lunt til så jeg merka lite til vinden, men det var skikkelig kaldt. I løpet av natta var det noe småregn.

Sykla distanse : 60km.

Tiende dag - Torsdag 28. juni    Ved Adamsfossen

Det var surt og kaldt da jeg våkna. Det regna også så været innbød ikke til sykling. Jeg bestemte meg for å bli i soveposen. Jeg sov en del, og jeg lytta til boka Sorgenfri på I-poden. Ved Roddineset.

I kveldinga rusla jeg en tur og tok noen bilder. Også denne dagen fyrte jeg bål. Fiskinga ga ikke resultat.

Ingen sykling denne dagen.

Ellevte dagen - Fredag 29. juni    Adamsfossen - Børselv.
Kart

Også denne natta regnet det, og termometeret viste at temperaturen hadde vært så lav som 3,3 grader denne natta. Jeg hadde det bra i teltet og frøs ikke. Da jeg våkna, skinte sola. Jeg var optimist og starta opp ganske tynnkledd, Jeg fant fort ut at det var dumt. Vinden var fremdeles på nordvest, og den var ganske sterk og kald.

Jeg handla litt i butikken på Kunes før jeg begynte på Børselvfjellet. Selv om stigningene var moderate og høyden kun 180 meter over havet, gjorde den sterke motvinden at syklinga blei veldig tung. Den siste biten til Børselv var mer i le og lettere å sykle. Jeg leide ei knøttlita hytte ved Bungalåven i Børselv.

Jeg spiste middag sammen med vertskapet og venner som var innom. Vertinna, Venke, var fra Grimstad. Det var veldig hyggelig sted å være.

Sykling denne dagen - 57 km

Tolvte dagen - Lørdag 30. juni    Opphold i hytta ved Bungalåven i Børselv.
Vinden snudde. Det blåste nå kuling fra sør, og det småregnet. Meningen var å sykle sørover, men kulingen gjorde at jeg valgte å holde meg i ro ved Bungalåven. Dagen blei for det meste tilbrakt i hytta. Jeg var bare en liten tur til butikken. Dette var den tredje dagen som jeg valgte å ligge over på denne turen. Det skulle bli flere ...

Trettende dag - Søndag 1. juli    Børselv - Lakselv - Olderfjord.
Kart

Søndagen kom med nydelig vær, men sønnavinden var like kraftig, og jeg skulle sykle sørover de føste fire mila til Lakselv. Jeg drøyde det derfor til godt over tolv før jeg dro avsted.

I Lakselv hadde jeg en god matpause. Nå skulle jeg sønnavinden bli god medvind, og det gikk raskt nordover på vestsida av Porsangen. Dessverre løyde vinden etterhvert. Det skya også over, og ved Ytre Billefjord blei det litt småregn.

Det blei en lang dag. Jeg var framme i Olderfjord etter nesten elleve mil. Jeg slo opp teltet ved Olderfjord Hotell og Camping. Der hadde jeg også overnattet tidligere på turene mine. Denne kvelden var myggen plagsom etter den varme dagen.

Dagens sykling: 108 km.

Nordkapp Fjortende dag - Mandag 2. juli    Olderfjord - Nordkapp - Nordkapp Camping
Kart

Jeg var tidlig opp for å nå bussen til Honningsvåg. Jeg hadde sykla her før så denne ganga valgte jeg buss. I Honningsvåg møtte jeg tre ungjenter som skulle sykle fra Nordkapp til Mo i Rana. De hadde pakket fornuftig, men jeg syntes nok de hadde lagt opp til lange dagsetapper, og de hadde nok ikke tatt høyde for værforholdene. De starta fra Nordkapp i tolvtida og skulle sykle 13 mil til Olderfjord som første etappe. De hadde ikke med seg telt. Med det forferdelige været det blei på ettermiddagen, lurer jeg på hvordan det gikk med dem.

Jeg fortsatte med buss til vel oppe på høyden etter Tufjorden. Jeg hadde da noen kilometer igjen til Nordkapp. Været var varmt og fint, og det blåste lite. Jeg tok meg god tid på Nordkapp og planla å sykle de fire milene til Gjesvær. Slik skulle det ikke gå. Like før krysset på Skipsfjordfjellet kom uværet som en svart vegg, og regnet bøtta ned. Turen til Gjesvær blei droppa. Jeg satte kursen mot Honningsvåg. På Nordkapp Camping ved Skipsfjorden var ingen hytte ledig, men jeg fikk leide ei stor og nydelig campingvogn til 475 kr pr. natt. Det var godt å slippe å slå opp teltet i uværet.

Dagens sykling: 33 km
På Nordkapp Camping

Femtende og sekstende dag - Tirsdag 3.- og onsdag 4. juli
Nordkapp Camping

Det var ikke måte på vær. Vogna rista i stormkastene. Det var kaldt og det regna kraftig.Det blei mye kaballegging disse dagene i campingvogna. Å forsette turen var utelukket.

I ettertid fikk jeg vite at hurtigrutene ikke klarte å komme inn til Honningsvåg disse to dagene. Det hender ikke ofte i juli måned!

Syttende dag - Torsdag 5. juli     Båtturer i Måsøy kommune.
Telting i Havøysund Kart

Jeg var våken før kl 5 for å rekke Hurtigruta fra Honningsvåg kl 6.15. Været var fint, og de 9 kilometrene til Honningsvåg gikk fort. Jeg var på kaia før MS Richard With kom inn. Det var flere med sykkel som skulle være med skipet.

Jeg var den eneste som gikk i land i Havøysund. Først sykla jeg litt rundt for å leite etter teltplass. Jeg slo til slutt opp teltet på en plen utenfor NAV-kontoret i sentrum av Havøysund. Sanitæranlegg hadde jeg på Hotellet.

Jeg reiste med hurtigbåten, MS Kobbøy, først til Måsøy, og deretter til Rolfsøy og Ingøy. Jeg var for det meste på brua. Jeg snakke også med folk som skulle til feriesteder på øyene. Det var spesielt å se biler bli heist i
ATV i krana land fra båten. Været var bra, men det var kald vind fra øst. Det var noe sjøgang mellom Ingøy og Rolfsøy.

Tilbake i Havøysund laget jeg middag, og så sykla/gikk jeg opp på Havøygavlen. Tre av de 16 vindmøllene var ikke i virksomhet. En så ut til å være skada. Vegen var asfaltert opp til toppen. Den var veldig bratt. Jeg besøkte «Artic View». Fantastisk fint vær, og det var varmere enn nede i Havøysund. Jeg skeiet ut med kongekrabbemedaljong og eplekake med is. Jeg sykla ned i halvtolvtida.

Dagens sykling var på 27 km

Attende dagen - fredag 6. juli:
Midnattsol ved 'Artic View' Havøysund - Hammerfest - Sandøybotn
Kart

Det begynte å småregne da vekkerklokka ringte kl 7.15. Jeg rev teltet og sykla til fergekaia. Der vaska jeg meg. Frokost spiste jeg om bord i MS Kobbøy. Turen gikk via Ingøy og Rolfsøy til Hammerfest. Det regna heile tida, men da vi ankom Hammerfest blei det opphold. Jeg var innom turistinformasjonen. Der var det en utstilling om polarforskning, isbjørn, fangst i Arktis og om Hammerfests historie. Jeg tok ei runde i byen. Spiste middag på Kafe Nostagia. Hyggelig og hjemmekoselig tysk vertskap.

Det blei så en båttur til de nordlige stedene på Sørøya og tilbake til Hammerfest før turen igjen gikk over Sørøysund til Langstrand og Lotre. Der traff jeg et hyggelig trønder-ektepar som også var på veg til Sandøybotn. Fra Sandøybotn

Det var ganske god stigning opp fjellet på ca 150 moh. Vi sykla litt forbi gjestehuset. Gjestehuset var skolen der Helga og Nils-Berge var lærere før de kom til Drangedal.

Dagens sykkeltur var på 16 km

Nittende dagen - Lørdag 7. juli    Sandøybotn - Hammerfest
Kart

Etter en rolig formiddag gikk turen tilbake til Lotre. Var tidlig ute, så det blei litt venting. Båtturen gikk nå via Slettnes og Kårhamn. Det klarnet opp til fint solskinn, men når sola forsvant bak skyer, var det kjølig. Jeg fant en fin teltplass der elva rant inn i Storvannet, på Storvannet Camping. Camping i Hammerfest
Der slappa jeg av utover kvelden.

Sykling denne dagen - 12 km

Tjuende dagen - Søndag 8. juli    Hammerfest - Tromsø
Kart

Det kom noen regnskurer i løpet av natta. Jeg sov noe urolig. Jeg sto opp i halv ti-tida, spiste frokost og sykla ned til hurtigrutekaia. MS Kong Harald lå alt ved kaia. Jeg kom raskt om bord og installerte meg framme på 7. dekk. Etter hvert flytta jeg meg ned på 4. dekk og spiste middag. Det var litt sjøgang sør i Sørøysund og etter Øksfjord. Jeg tror det var gamle Fra Skjærvøy
havdønninger, for det blåste lite og sjøen var uten skumtopper. Etter Øksfjord gikk skipet gjennom Bergsfjordene, innenfor Silda. Vi ankom Tromsø ca kl 23. Det var kort å sykle til hotellet, men der måtte jeg ringe et vaktselskap for å bli låst inn. Jeg tok like godt med meg sykkelen i heisen og inn på rommet.

Sykling: 3 km.

Tjueførste dag - Mandag 9. juli    Tromsø - Tønsberg.
Det var deilig med ei natt på hotell, og jeg sov godt. Turens siste sykling gikk om sydspissen til flyplassen på Langnes. Der omorganiserte jeg bagasjen og fikk sendt den og sykkelen. Så var det bare å vente til flyavgang. Denne gangen fløy jeg med Widerøe via Bodø og Værnes Sykkel på hotell
til Torp. Lise, Jørn og jentene hentet meg der. Jeg tror de var litt flaue da de så meg i trangt sykkelutstyr.