Sykkeltur juli 2009:

a. Neslandsvatn - Gjerstad,
b. Moi - Farsund - Eiken - Byglandsfjord.
c. Sigurdsbuvatn - Hægeland - Oggevatn - Vennesla

Tilbake til sykkelsida

(Pek på bildene for å få billedtekst - klikk på bildene for å få større utgave)

Forrige tur blei noe kortere enn tenkt, så allerede midt i juli la jeg ut på ny sykkeltur. Jeg kjørte først til Neslandsvatn. Der fikk bilen stå mens jeg var på tur. Første dag - Søndag 19. juli    Neslandsvatn - Gjerstad og Moi - Ersdal

Kart 1 Kart 2
Vegen til Tronåsen Etter å ha parkert bilen ved stasjonen på Neslandsvatn, sykla jeg over Gjerstadheia. Det var mye grusveg og en del småbakker. Jeg kom tidlig til Gjerstad. Jeg vurderte om jeg skulle fortsette til Vegårshei, men det blei til at jeg slappa av på stasjonen i Gjerstad Utsikt mot Lundevatnet

Fra Gjerstad gikk turen videre med tog til Moi der jeg avsluttet i fjor. Vi var der ca kl. 18. Sykkelturen gikk videre på gamle veger til Tronvika. GPSen er "allergisk" mot europaveger. Fra Moi til Sira foreslo den sykling om Åna Sira. Det hadde blitt en skikkelig omveg!

Så kom en av turens høydepunkter: Turen over Tronåsen. Jeg hadde jo hørt mye om denne vegen som var rv 440 fram til Sørlandsbanen blei åpnet i 1944. Det var skikkelig bratt oppover på vestsida. Det blir fortalt at Greta Molander under Rally Monte Carlo, måtte snu og rygge opp. Bensinpumpa klarte ikke å få bensin opp til motoren. Det var tungt å skyve sykkelen oppover i varmen. Jeg tok 10 høydemeter av gangen. Stigningen var 1:5 på det meste, og sykkelen var godt lasta. Vegen var asfaltert, men det kraftige regnværet den siste tida hadde ført til at vegen var ganske glatt. Vegen skal være envegskjørt retning Sira, men det kom nå biler begge veger. Omsider nådde jeg toppen på 290 moh.. Så gikk det bratt nedover. Bakke bru

Det blei stopp med Bakke bru. Den er fredet. Fra Sira fortsatte jeg til Ersdal. Også nå var det lange, seige bakker opp til vel 300 moh. Det blei mye gåing.

Først kl 22 slo jeg leir i sørenden av Ersdalsvatnet. Totalt denne dagen sykla og gikk jeg bare 37 km..

Andre dag - Mandag 20.juli    Ersdal - Farsund - Lyngdal
Kart

fra Bøensfjella i Farsund Jeg sto opp litt over åtte og begynte å sykle halv ti. Etter 7 km punkterte jeg på begge hjula. Dekkene like ikke den ferista jeg kjørte over. Heldigvis skjedde det ved en liten bekk slik at det var lett å finne hullene .Bakdekket var forresten helt utslitt

Jeg kom til Feda i tolvtida. Planen var å ta buss over brua og gjennom tunnelene, men det sto ikke noe skilt med forbud mot sykling så jeg fortsatte opp på brua, over den og gjennom den lange tunnelen på østsida av fjorden. Det var stor trafikk og umulig p sykle i tunnelen. Noen trailer tutet stygt. Det hele opplevde jeg som ganske farlig. Da jeg kom ut på østsida, oppdaga jeg at heile det nye veganlegget var stengt for gående og syklende. Jeg ringte Vegsentralen og opplyste om det manglende skiltet på vestsida. Fra Bøensfjella i Farsund

Etter en lang matpause på rasteplassen på østsida av tunnelen, fortsatte jeg på rv 465 til Herad og Sande. derfra gikk det på småveger og deler av den nye 465 til toppen av Bøenskleiva.Det var fantastisk å sykle nedover langs Bøensfjella. Det gamle veganlegget her er Tusenårssted i Farsund kommune. Jeg kom i snakk med et par som ruslet på den gamle vegen. Besteforeldra hans hadde slått seg ned i området. Nå hadde de overtatt stedet. De bodde i Fana og drev ostefabrikken.no der.Jeg fikk en god forsyning av camanbert.ost.

Jeg hadde en lang stopp ved Storstraumen og studerte brua morfaren min hadde vært med å bygge.

Ved Kjøllefjord fikk jeg ei skikkelig regnbyge. Da den var slutt, sykla jeg inn til Farsund. Jeg spiste skalldyrsalat og is på Rederiet Hotell. Deretter sykla jeg til Kvavik i Lyngdal. Det kom mange regnbyger utover kvelden.

Denne dagen sykla jeg 73km.

Tredje dag - Tirsdag 21.juli    Lyngdal - Eiken - Bjørndalen.
Kart,

Det regna ganske godt om natta, men jeg sov godt. Jeg dro avsted halv ti. Jeg fikk kjøpt nytt dekk og slange til bakhjulet og montert det. Deretter sykla jeg oppover Lyngdalen. Det kom noen lette regnbyger, og jeg sto under tre ganger. Jeg spiste pizza på Birkeland i Hægebostad. Det var lett sykling til Skeie i Eiken. Så gikk det tungt opp til vel 400 moh, ned til 250 moh, opp igjen til 320moh og ned til ca 200. Ved Sveindal tok jeg en avstikker slik at jeg kom innom Åseral kommune.

Det gikk tungt opp fra Sveindal. I Bjørndalen er det en nydelig rasteplass. Da jeg så den, klarte jeg ikke å fortsette de siste 14 km til Hornnes, men slo opp teltet der. Været var blitt veldig fint og jeg koste meg utover kvelden.

Sykling tredje dag: 73 km.

Fjerde dagen - Onsdag 22. juli     Bjørndalen - Neset Camping, Byglandsfjord.
Kart

MS Bjoren i Byglandsfjord Jeg sov godt, men våkna til skya vær. Da frokosten var spist, begynte det å regne, og det økte raskt på. Jeg utstyrte meg med fullt regnutstyr. Dagen starta med en stigning på 150 høydemeter. Nedover til Hornnes måtte jeg kjøre forsiktig pga regnværet og glatt veg. Fra Hornnes fortsatte jeg over jernbanebrua og forbi Evjemoen. Det blei lang lunsj på Pernille på Evje.

Da regnet så ut til å slutte, startet jeg nordover. Etter kort tid starta det å regne igjen. Da jeg kom til Byglandsfjord, var det slutt på lysten til sykling. Jeg hadde heller ikke lyst til å slå opp teltet i regnværet. derfor leide jeg hytte på Neset Camping. Det blei en mye kortere dag enn jeg hadde tenkt, bare 41 km.

Femte dagen - Torsdag 23. juni    Sigurdsbu - Rysstad.
Kart

Jeg hadde en rolig morgen. Det var ikke noe telt som skulle rives og pakkes. Kl. 10 entret jeg ekspressbussen som tok meg til Sigurdsbuvatnet på Bykleheia. En syklist på Valle var ikke særlig blid da sjåføren sa at ikke var plass til flere sykler ombord. Syklinga starta i regnvær vel 900 moh. På Hovden ble lang mat- og tørkepause. Ved Valle blei det lettere vær, men like før Rysstad satte regnværet inn for fullt igjen. Det blei ny overnatting i hytte.

90 km på sykkelsetet denne dagen.

Sjette dagen - Fredag 24. juli    Rysstad - Gåseflåfjorden
Kart

I gammel trase ved Gåseflåfjorden Det er greit med hytte når det regner! En får tørket alt det våte. Jeg våkna til opphold. Ved Ose kom den første regnbyga. Neste byge kom ved Storstraumen og den tredje ved Fånefjell. derfra sykla jeg raskt til Evje. Det blei nytt, langt opphold på Pernille før turen fortsatte sørover, delvis på traseen til Setesdalsbanen.

Jeg slo leir ved Gåseflåfjorden, 3 km fra Hægeland stasjon. Teltet blei slått opp midt i traseen som blei nedlagt i forb. med utbygginga av Nomeland kraftverk. På kvelden fikk jeg besøk av min gamle skolekamerat fra 5RA på Katta, Knut John Bakken, og vi hadde en lang og hyggelig prat. Jeg tror ikke jeg har truffet han siden eksamensdagene i 1965..

Dette var en svært lett sykkeldag nesten uten stigning. Dagens etappe blei på 123 km .

Sjuende dag - Lørdag 25.juli    Gåseflåfjorden - Oggevatn - Grovane.
Kart

Aktivitet i verkstedet på Grovane Jeg hadde en god natt søvn og våkna til strålende vær. Jeg sykla først ned til Røyknes stasjon. Deretter gikk turen tilbake til Iveland stasjon for så å fortsette via Ivedal og Vatnestraum til Oggevatn. Jeg sykla så sørover på østsida av Ogge. Fra Vassbotn tok jeg en "snarveg over til rv. 405. Den var tung med mye bratt opp og ned. Det er ikke alltid lønnsomt å ta snarveger! Turen gikk videre ned til Vennesla for proviantering før jeg sykla tilbake til Grovane.

På Grovane hadde jeg en superdag. Jeg beså meg i verkstedet og kom i god kontakt med de som arbeidet der. Jeg blei også med på to "oppkjøringsturer" for nye fyrbøtere og lokfører. siste turen gikk til Beihøldalen. Da hadde jeg med meg utstyret mitt., og jeg slo opp teltet der. Jeg fisket litt om kvelden og fikk to små aurer som jeg kasta ut.

Dagens sykling: 70 km.

Åttende dag - Søndag 26. juli    Beihøldalen - Grovane - Vennesla
Beihøldalen Ved Beihøldammen Jeg hadde god tid på morgenen. Det blei filmet da første tog kom oppover på sin veg til Røyknes. Jeg tok toget ned til Grovane. Derfra sykla jeg til Vennesla og tok toget tilbake til Neslandsvatn. Ringen var slutta. Bilen sto slik gje gikk fra den ei uke tidligere, og turen tilbake til Eik gikk uten problemer.

Dagens sykling: 12 km

Turens totale lengde var vel 48 mil.