Sykkeltur juni 2009:

og
Hjerkinn - Lillehammer

Tilbake til sykkelsida

(Pek på bildene for å få billedtekst - klikk på dem for å få større utgave!)

Første dag - Mandag 22. juni    Togtur til Hjerkinn og sykling til Grimsbu i Folldal
Kart

Leir ved Folla i Folldal Jeg sykla til Tønsberg stasjon og tok tog derfra kl. 12.01. Fra Oslo til Hjekinn tok jeg tog 45. Det var varmt i toget, men like før Dombås begynte det å småregne. Jeg var fremme på Hjerkinn litt før kl 19. Etter å ha skifte til sykkelutstyr, sykla jeg i småregne til Folldal Jeg campa helt ned til Folla ved Grimsbu. Det var varmt og godt hele kvelden og været blei bra.

Sykling første dag: 47 km

Andre dag - Tirsdag 23.juni    Grimsbu, Folldal - Tynset
Kart

Tynset bru Jeg sov noe urolig med små antydninger til krampe i beina. Det kom litt småregn i løpet av natta. Jeg hadde glømt å lukke ei av sykkelveskene, men ingenting var vått. Det var relativ flat sykling heile dagen, men det gikk tungt.

Ved Auma krysset jeg over Glomma og sykla videre på østsida. Tre kilometer før Tynset stoppet jeg for å ta bilder. Da fikk jeg krampe i begge beina. Knestrekkerne låste seg. Etter kitt tid løste krampa seg, og jeg sykla videre to kilometer. Da slo krampa til for fullt. Det blei bråstopp, og der sto jeg med sykkelen mellom to stokker av noen bein. Jeg klarte å få lagt sykkelen ned for å komme meg fri av den. Jeg fikk hjelp av en forbipasserende syklist slik at jeg etterhvert fikk løst opp krampa.

Den siste kilometeren gikk jeg forsiktig. I Tynset var det innkomst for off-road delen av Styrkeprøven. Også jeg gikk i mål, - på stive bein. Det blei ikke mer sykling denne dagen. Om kvelden gikk jeg en lang tur i det fine været.

Denne dagen sykla jeg 50km.

Tredje dag - Onsdag 24.juni    Tynset - Eafossen i Holtålen.
Kart,

LHoltålen - siste kommunen i Trøndelag Dette blei en lang og varm dag, men heldigvis merket jeg ingenting til krampa. Jeg sykla først en fylkesveg på østsida til Tolga, og så gikk det videre på rv. 30. Jeg hadde et spiseopphold på Os. Jeg var sliten da jeg kom til Røros.Der fikk jeg reparert frambremsa, og som vanlig spiste jeg salat med reker på COOP Domus. Jeg tror de har den største salatporsjonen jeg har kjøpt. Dessuten drakk jeg en hel mugge med vann. Ea-fossen i Gauldalen

Etterat jeg hadde passert Falkbergets hjemsted, gikk det radig ned til Ålen. Jeg handlet litt på COOP og tok ut penger. Etter 2 km kom jeg på at jeg hadde glømt å få de 500 kronene. Ikke annet å gjøren enn å snu. Det blei 4 km ekstra. Pengene fikk jeg. Jeg slo på teltet på rasteplassen ved Eafossen. Jeg kunne jo ikke sykle forbi det stedet - mitt eldste barnebarn, Andrea, kalte seg Ea da hun var lita. Det hadde stått ei smeltehytte på stedet. Det var tydelig rester av slagg, trekull og kobberfarget grus. Det lukta også svovel når en sparket i grusen.

Det var mye trafikk på plassen om kvelden, men det roa seg mot midnatt, og jeg fikk god natt der.

Sykling tredje dag: 100 km.

Fjerde dagen - Torsdag 25. juni     Eafossen - Støren og Hjerkinn - Talleråsbrua i Dovre
Kart 1 Kart 2

Denne dagen blei to-delt. Første del var sykkelturen ned Gauldalen til Støren. Til en forandring startet jeg ganske tidlig for være sikker på å nå toget fra Støren til Hjerkinn. Selv om det var lett sykling, tappet varmen krefter. Temperaturen var ca 30 grader. På Støren blei det mat og mye vann.

Etter en avslappende togtur opp til Hjerkinn, hadde jeg en nydelig sykkeltur over vidda og artig nedkjøring til Dombås og videre gjennom Dovre. Teltplassen fant jeg helt ned til Lågen ved Talleråsbrua. elva gikk flomdiger. Det blei en varm og fin kveld. Eneste problem var insekter.

Dagens sykkeltur var på 116 km

Femte dagen - Fredag 26. juni    Talleråsbrua - tvers av Kvam.
Kart

Godstog sør for Otta Jeg våknet til en nydelig dag, men det var veldig varmt. Jeg sykla E6 ned til Nord-Sel. Igjen lokka GPSen meg ut på småveg. Denne gangen var den stengt med høg, låst port. Turen gikk videre på "Baksidevegen" til Otta der jeg hadde en lang pause før jeg fortsatte på "Baksidevegen" til Sjoa. Etter en brus- og ispause gikk turen videre på vestsida av Lågen.

Ved Lågen Jeg slo leir på en rasteplass ned mot Lågen. Det var veldig varmt så dagsetappen blei kort. Om kvelden hadde jeg besøk av en fisker. Det gikk fire hester og bedret i området. De var også borte og inspiserte meg.

Da jeg la meg litt etter midnatt, sto sykkelen bak teltet, de store sykkelveskene ved siden av teltet, de små veskene med maten under bordet på rasteplassen og på bordet stor propanbrenneren og kokestellet. Jeg hørte noen lyder utpå natta, men regnet med det var hestene.

Sykling denne dagen - 51 km

Sjette dagen - Lørdag 27. juni    Sjoa/Vinstra - Gausdal - Lillehammer
Kart

Hester på leirplassen min .Stor varme over heile Østlands-området. Problem med lufting på Eik så Lise anbefalte meg å komme hjem. Det blei et par dager tidligere enn tenkt.

Da jeg kom ut av teltet, oppdaget jeg at de to små sykkelveskene var vekk. De var blitt stjålet i løpet av natta, og dermed var maten vekk. Jeg leita litt rund rasteplassen, men det var ikke noe å se til dem. Etter at jeg hadde pakket ned teltet, fortsatte jeg baksidevegen til Vinstra. Der spiste jeg frokost på en kafe i et kjøpesenter.

Jernbanebruer ved Ringebu Turen fortsatte baksidevegen til Ringebu. Det var lite trafikk og fint å sykle selv om vegen gikk høgt oppe i lia, spesielt siste stykket før Ringebu. Også på Ringebu ble det lang pause med mat og mye vann. Det var fryktelig varmt. Jeg hadde bestemt meg for å fortsette slik jeg hadde planlagt, men håpet å komme til Lillehammer før siste tog gikk ca 21.15.

Fra Ringebu fulgte jeg E6. Stole deler av strekningen ned til Tretten måtte jeg sykle på gamlevegen. Fra Tretten tok jeg over til Gausdal. Det var veldig lang og tung bakke opp fra Tretten. Varmen på rundt 30 grader gjorde det ikke lettere. Jeg gikk mesteparten, og etterhvert tok vannet og colaen slutt, men jeg kom opp til slutt. Det var deilig å begynne på nedkjøringa gjennom Gausdal. Det var mye vegarbeid med dårlig vegdekke. Det begynte også å minke på tida. Vel nede på Jørstad kunne jeg følge sykkelveg inn til Lillehammer. Bakken opp til Høgskolen var bratt og tung. Fem over ni sykla jeg inn på stasjonen i Lillehammer.

Og så blei det varm togtur tilbake til Tønsberg. Heldigvis var det samme toget heile vegen. Vel ett var jeg tilbake i Tønsberg, og i halv to-tida satte jeg fra meg sykkelen heime på Eik

Dagens etappe hadde vært på 111 km.

På Eik var det veldig varmt i huset. Etter noen dager tok jeg kontakt med Reiseradioen for å etterlyse sykkelveskene. Heller ikke det hjalp. Nye vesker blei bestilt, og så var jeg klar for ny tur seinere på sommeren.