Sykkeltur august 2008:

Fra Røros til Kongsvinger

Tilbake til sykkelsida

(Pek på bildene for å få billedtekst)

De siste årene har jeg avsluttet sykkelsesongen med en sensommertur. Slik ble det også i 2008, og nå sto indre Østland for tur.

Første dag - Lørdag 23. august    Tog til Røros og sykling videre til Synnervika ved Femunden
Kart

Pause på og togbytte på Hamar Det ble tidlig morgen. Kl. 5.30 satt jeg på sykkelen på veg til Tønsberg stasjon. Første togetappe gikk til Hamar der jeg måtte vente en time på 93-settet som skulle bringe meg videre til Røros. Det var helga før "Sykkel-Birken", og det var mange som ville prøvesykle løypa. 93-seetene egner seg ikke for sykler, og mange fikk ikke syklene med. De fikk heldigvis maksi-taxi til Rena.

Det ble en fin togtur oppover Østerdalen. Jeg kom til Røros halv to. Der handlet jeg litt og spiste en deilig salat. COOP på Røros tror jeg har landets største og beste rekesalat!

Fæmunden ved Synnervika Jeg syklet videre på sykkelrute 20 mot Synnervika. Den dårlige erfaringa jeg har med de nasjonale sykkelrutene, ble styrket. Ruta gikk etterhvert over i gammel, nedlagt veg som nesten var for sti og regne. Dessuten gikk det mye opp og ned.

Jeg slo opp teltet like ved brygga i Synnervika og koste meg utover kvelden i et nydelig vær. En familie på tre monterte en ny kano og dro etterhvert av sted i den for å finne jeg en teltplass lenger ute.

Sykling første dag: 41 km

Andre dag - Søndag 24. august    Synnervika - Goffatømmerfloen ved Femundelva.
Kart

MS Fæmund II Det blei ei kjølig natt i Synnervika. På det kaldeste var det -3,6 grader ute og 5,4 inni teltet.Jeg tok flisteppe både inni og utenpå soveposen og sov godt. Det var rim på sykkelveskene ute og teltet var vått av dogg og kondens.

Jeg våknet til et nydelig vær. Turen med MS Fæmund II til Elgå var nydelig i finværet. Der tok jeg meg lang middagspause med elgkarbonader. Rasteplassen Goffatømmerfloen

Fra Elgå sykla jeg så og si sammenhengende til Sølen. Det var ganske mye reinsdyr langs vegen. Sølenstua var stengt for sesongen så kaffepause med vafler ble det ingenting av. Jeg hadde tenkt å sykle ned Elvdalen før jeg tok kvelden, men et stykke sør for Elvbrua fant jeg en nydelig teltplass helt nede ved elva. Det var akkurat plass til teltet, og det var opparbeid bålplass. Været var nå blit fint og varmt - 14 grader kl. 22.

Denne dagen sykla jeg 71 km.

Tredje dag - Mandag 25. august    Goffatømmerfloen - Østre Æra.
Kart,

Ved Osen Det blei kuldegrader denne natta også, og jeg sov noe urolig. Jeg våknet til nydelig vær, og jeg tok svært rolig. Jeg startet ikke før kl 12. Til å begynne med var det god grusveg, men etter 15 km møtte jeg vegskrapa. Etter det blei det tynge i lausgrusen. Ellers var det lett sykling. Det var bratt ned mot Engerneset.

På Jordet i Trysil hadde jeg kaloripause før jeg tok fatt på vel ei mil stigning. Det var ikke særlig bratt og asfalten var god. Jeg hadde også en liten pause ved Osen før jeg fortsatte til Østre Æra Camping, vel 2 mil øst for Rena.Det leide jeg meg hytte selv om været var ganske bra. Det var tydelig "Off Season". Jeg var nesten aleine på heile den store campingplassen

Sykling tredje dag: 92 km.

Fjerde dagen - Tirsdag 26. august      Østre Æra - Steinvik - Elverum - Hamar - Elverum.
Kart

Minnestein for de omkomne ved Åsta-ulykka Det regnet kraftig på natt og morgenen så det var godt å ha hytte. Fra Østre Æra sykla jeg nesten til Rena. Derfra sykla jeg nordover på østsida av Glomma til Steinvik for så sørover på vestsida. Det blei noen kraftig regnbyger. Fra Elverum fortsatte jeg om Løten og Ilseng til Hamar og tok toget kl 20.18 tilbake til Elverum.

Det var skikkelig mørkt da jeg tok inn på Elverum Camping. Der fikk jeg fin hytte med TV for en billig penge siden det var slutt på sesongen.

Dagens sykkeltur var på 129 km

Femte dagen - Onsdag 27. august    Elverum - Kongsvinger og buss/tog til Tønsberg
Kart

Det blei god søvn i fin hytte, og det våte tøyet fikk jeg tørka. Det gikk fort sørover selv om jeg følte meg sliten og dau i kroppen. Det var overskya og kaldt i været, og det kom noen regndråper. Rv 3 var kjedelig, men det var lite stigning og fall. Det blei stopp både på Namnå, Kirkenær og Flisa. Ved Brandval ble det mere regn. Der hadde jeg en lengere pause på Joker

Jeg bestemte meg for å avslutte turen i Kongsvinger. Det blei buss for tog til Oslo. Hadde jeg visst det, hadde jeg nok fortsatt turen et par dager til. Jeg var tilbake i Tønsberg kl. 22.15.

Sykling denne dagen - 104 km Totalt på turen blei det 437 km.