USA-tur mars/april 2000

Sóldis på Gardermoen USA-turen i 1997 var så vellykket at jeg fikk lyst på til å besøke søskenbarn i USA igjen våren 2000. Oppspart ferie fra året før gjorde det mulig, og tirsdag 21. mars startet jeg igjen på den lange reisa.

Turen gikk først med tog fra Tønsberg til Oslo Lufthavn, Gardermoen. som i 1997 reiste jeg med Icelandair via Reykjavik til Baltimore /Washington International Airport (BWI) mellom Baltimore og Washington DC. Over Island Det var en svært behagelig flytur med flybytte på Keflavik, og åtte timer etter at vi forlot Norge, var flyturen unnagjort. Det er lett i våre dager. Tanken gikk til da mamma og pappa reiste til USA; de brukte ei uke på turen over Atlanterhavet.

På flyplassen ble jeg møtt av Trygve, Thelma og Morris. Etter en kort biltur , var vi ramme i Ronehill Drive.

Det ble en alle tiders ferie denne gangen også. Dagene var fylt med mye aktiviteter, men litt tid til lesing og studie fikk jeg også tid til. Jeg ble for det meste kjørt rundt til museer og severdighet. Japanske kirsebær blomstrer i Washington DC Delfin-show i akvariet i Baltimore Våren i Thelma hadde oppfattet at jeg var jernbaneinteressert. Vi besøkte flere jernbanemuseer, fra verdens eldste jernbane- stasjon i Ellicot City og kjempemuseet til Baltimore & Ohio Railroad. Flymuseer var vi også innom, men størst inntrykk gjorde nok delfinshowet i akvariet i Baltimore.

Det ble brukt mye tid til familiebesøk. Det var koselig i treffe igjen alle som jeg hatt møtt i 1997 og de som besøkte meg i Drangedal i fjor.Det ble også tid til en tur til Staten Island to kusiner på farssida mi og til Brooklyn for å besøke familie der.

To ganger reiste jeg alene med "Metroen" ned til sentrum av Washington DC. Det gikk jeg på egenhånd. Det er en underlig følelse å gå aleine i en så stor by, men egentlig følte jeg meg like trygg som i Oslo. Besøkte "The National Air and Space Museum", "The Museum of American History" og jeg var på omvisning i "The White House". The White House

Det var stor aktivitet det meste av tida. Jeg har aldri spist så mye på restaurant som jeg gjorde disse 14 dagene!
De kveldene vi ikke hadde noe spesielt opplegg, ble tida brukt til TV-titting og Domino-spilling, og innimellom ble det også tid til å lese litt JAVA-programmering med tanke på den forestående eksamen i juni.

Tida gikk veldig fort "there over", og snart var det 5. april og tid for turen heimover. The Golden Bull Det var litt av et antiklimaks! I Maryland hadde det vært "norske" sommertemperaturer. På flyturen fra Island, fikk jeg vite at det dagen før hadde kommet 50 cm nysnø i Oslo. I Lillestrøm hadde det vært tog-uhell. To jernbanevogner med propan sto i fyr, og deler av byen var evakuert. The Golden Bull All togtrafikk forbi Lillestrøm var innstilt. Det ble busstur til Oslo. Den gikk selvfølgelig ikke til Sentralstasjonen. Da jeg "slepte" på all bagasjen gjennom gatene i Oslo, angret jeg på alle Domino-settene jeg hadde kjøpt som gaver! Men, det gikk det også. Omsider kom jeg fram til Tønsberg. Jeg ble det noen dager før jeg kjørte heim til Drangedal.