Sykkeltur august 2007:

Gjennom Romsdalen, Berkåk - Svorkmo - Støren og Glåmos - Åndalsnes

Tilbake til sykkelsida

(Pek på bildene for å få billedtekst)

Jeg avslutta sykkelturen i juni litt før jeg egentlig hadde tenkt. I august hadde jeg sagt med villig til å være med Norsk Museumstog (NMT) i Romsdalen tre ganger. Istedenfor å reise hjem mellom andre og tredje kjøring, tok jeg med sykkelen og fikk en fin sykkeltur.

Første dag - fredag 10. august    Tønsberg - Åndalsnes
Kart

Stuguflåten bru Det skulle være kjøring fra Åndalsnes til Bjorli lørdag 11. august. Jeg tok derfor tog fra Tønsberg kl 09.01. Jeg gikk av toget på Bjorli og sykla ned til Åndalsnes. Konduktøren var så snill at han tok med all bagasjen. Den fikk jeg igjen hos Txp på Åndalsnes stasjon.

Det er jo en lett sykkeltur når en starter på 575 moh. Jeg hadde stopp ved Stuguflåten og Verma. Da jeg kom til Marstein, fikk jeg ei skikkelig regnbyge. Jeg sto under i et buss-skur. Vel nede i Åndalsnes, møtte jeg Gulli og Jakobsen i losjivogna. Sykkelen og en del av bagasjen ble plassert i vogn 650 før jeg selv installerte meg på Alpehotellet. Så ble det middag Mama Rosa.

Sykling første dag: 54 km

Andre dag - Lørdag 11.august    Berkåk - Meldal
Kart

Di3.602 og 'Costa Atlantica'. Vi hadde to fine turer fram og tilbake til Bjorli. På første turen fikk jeg god kontakt med en familie fra San Diego. De hadde vært på Krøderbanen for 2 år sidene. Også den gangen var Jakobsen konduktør. Fra Skogmo. Synd det ikke går tog her.

Etter siste tur tok jeg tog til Dombås. Jeg skulle videre med rt 45 til Berkåk. Det var over en time forsinket. Jeg kom til Berkåk kl. 21.30. Da begynte det å bli mørkt. Jeg stoppet ved bensinstasjonen for å fylle luft. Da stoppet det en bil, og ut kom Kjell Berntsen og samboer. Han hadde vært ombordansvarlig på kjøringene i Romsdalen tidligere på dagen. Pussig at vi skulle råke på hverandre den korte tida jeg var ved E6 på Berkåk!

Det gikk bratt ned det første stykket fra Berkåk, og det mørkna fort. Jeg fikk god bruk for sykkelløkta og seinere for teltløkta. Jeg sykla ca to timer før jeg slo leir på en rasteplass tett ved Orkla, ei halvmil før Meldal sentrum. Det sto en stor, polsk trailer på plassen. Middag ble inntatt ved midnatt, og i halv ett-tida krøp jeg i soveposen.

Denne dagen sykla jeg 33 km.

Tredje dag - Søndag 12.august    Meldal - Svorkmo -Støren - Aursunden.
Kart,

Tog på Thamshavnbanen Jeg sovnet ved ett-tida, og sov godt. Det var varmt i teltet. Jeg våknet til gråvær, men det var mildt. Laksen vakte i elva rett ved teltet. Jeg tok meg god tid med frokosten og hadde en lang, hyggelig prat med den polske trailersjåføren. Han hadde 45-timers hviletid før han skulle hente fisk på Hitra.

Jeg sykla til Løkken verk. Der var jeg først en tur i "Gammelgruva". Det var en svært interessant tur der Ingeborg og Silje var dyktige og hyggelige omvisere. Deretter var jeg en tur fram og tilbake til Svorkmo med Thamshavnbanen. Meterspor virket veldig smalt. Jeg brukte mye tid inne på museet, spesielt på jernbanedelen. Jeg burde nok studert gruvedelen noe bedre. Som jernbaneentusiast fikk jeg også omvisning i Kongevogna. Snakk om fin vogn, og snakk om god service! Ingeborg skifter på Bårdshaug st

Så var det ny tur med Thamshavnbanen til Bårdshaug og tilbake til Svorkmo. Nå var Ingeborg togfører. Jeg er imponert over denne banen, men så viser jo Orkla ansvar for banen som neste år feirer 100 år. Vogner og lokomotiv var godt vedlikeholdt. Det samme kan en si om kjøreledning, skinnegang og stasjoner. På denne turen var det faktisk med spisevogn. Det var ei gammel vognkasse som var ombygd og satt på malmvognboggier. Dessverre passet ikke disse boggiene særlig godt, og vogna hadde dårlige gangegenskaper. Rt 45 ankommer Støren st.

Etter den fine turen med Thamshavnbanen, gikk jeg av på Svorkmo stasjon. Jeg sykla så via Hølondo til Hovin i Gauldalen. Det var veldig bratt og tungt opp fra Svorkmo. På det høyeste var en oppe i 300 meters høyde. Været var etterhvert blitt veldig fint, og det var god varme. Da jeg nærmet meg Gauldalen ble det vid utsikt, og jeg hadde en herlig nedkjøring. Jeg sykla på vestsida av Gaula til jeg kom til Støren stasjon. Jeg kjøpte middag på en kafé før jeg tok toget til Glåmos.

Klokka var blitt 23 da jeg var framme. Venteværelset var åpent. Jeg vurderte å overnatte der, men jeg fant ikke drikkevann noe sted - selv utekrana var tørr - så jeg sykla videre ca 5 km i fullstendig mørke. Der fant jeg en fin plass ned mot Aursunden. Det er vanskelig å sette opp telt i mørke. Resultatet blei at åpninga kom i motsatt ende av det jeg ønsket.

Sykling tredje dag: 65 km.

Fjerde dagen - Mandag 13.august     Aursunden - Selbu.
Kart

Det var ei veldig mild og fin natt, men da jeg våknet, hadde det begynt å småregne. Regnet fortsatte utover formiddagen. Jeg håpte i det lengste at regnet skulle gi seg, men jeg måtte gi meg, og kl. 12 begynte jeg å sykle i fullt regnutstyr. Det var lett sykling langs Aursunden, og etter 2 mil kunne jeg ta av meg regnutstyret. Gleden ble kortvarig. Først prøvde jeg å stå under ei bjørk, men regnet tiltok, og regnutstyret måtte på igjen. Det var skikkelig styrtregn da jeg passerte høyeste punkt på ca 900 moh, og i bakkene ned mot Stugudal var brillene dekt av vann og synet dårlig.

COOP Marked, Tydal Jeg hadde en lang pause på Vekterstua. Mens jeg var der, klarnet det opp til nydelig vær. Det ble lett sykling med mye nedoverbakker. I Tydal sentrum hadde jeg en svært hyggelig opplevelse. Jeg møtte en mann utenfor en bensinstasjon. Han var interessert i denne syklisten, og vi hadde en lang og koselig prat. Jeg fortalte at jeg ville handle litt mat på Coop. Der var nok stengt, sa han, men han skulle slippe meg inn. jeg fant fram noen varer jeg skulle ha. Han kom med brød og pålegg og gikk inn på kjøkkenet. Der skar han opp brød og smurte mat og niste til meg. Kaffe ble tappet av kaffemaskinen. så fortalte han at han skulle trene et fortball-lag, men jeg måtte bare sitte og kose meg, og det var mere kaffe på kaffemaskinen. Resten av brødet og pålegget la han i en pose og ga meg. Jeg ville betale for varene, men det ville han ikke vite noe av. "Jeg skulle ikke ha utgifter på å sykle gjennom Tydal".

Denne opplevelsen var den rake motsetningen til det jeg opplevde på Valset tidligere denne sommeren. Der blei jeg jaget midt på natta!

Det var lett og grei sykling videre nedover dalen. Jeg slo leir på campingplass i Selbu. Der kom jeg i prat med en jernbaneentusiast fra Nord-Torpa. Utpå kvelden ble det kraftig regn.

Dagens sykkeltur var på 120km

Femte dagen - Tirsdag 14. august    Selbu - Vormstad i Orkdal.
Kart

Ved Foldsjøen i Malvik Natta var mild, og jeg sov godt. Jeg våknet til fint vær. Dette blei en tung dag. Først lett sykling langs Selbusjøen til Selbustrand. Derfra var det tungt over til Jonsvatnet. Det kom to kraftige regnbyger. Jeg sto under trær og slapp å ta på meg regntøy. Det fortsatte med mye opp og ned. Jeg var såvidt innom Klæbu kommune før jeg fortsatte over til Klett og videre langs fjorden til Orkanger. Det var bygd ny E39. Den gamle vegen var nå lokal- og sykkelveg. Jeg sykla på østsida av elva fra Orkanger til Vormstad.

Sykling denne dagen - 118 km

Sjette dagen - Onsdag 15.august    Vormstad - Sunndalsøra
Kart

Kvanne i Surnadal Campingplassen på Vormstad var enkel. Jeg sov urolig, og hørte regnet tromme mot teltet. Det lettet etterhvert. Sterk østavind ga meg god medvind opp bakkene fra Storås og videre nedover Rindal og Surnadal. Jeg hadde en veldig fin dag helt til jeg kom til Sunndalsøra. Jeg hadde akkurat fått øye på skiltet til Tredal Vandrehjem og Campingplass da styrtregna kom. Jeg gadd ikke å ta på meg regntøy, det var jo bare et par kilometer. Jeg var søkkvåt da jeg kom fram. Det ble overnatting inne. Jeg hadde en leilighet for meg selv. Det var deilig å sitte i sofaen og kose meg med TV utover kvelden.

Dagens etappe hadde vært på 117 km.

Sjuende dag - Torsdag 16.august    Sunndalsøra - Åndalsnes.
Kart

Neste dag var det fint vær igjen. Den nye tunnelen til Øksendal var åpen for sykling. Den var 5965 m lang men nesten helt horisontal. Det er den tredje lengste tunnelen jeg har sykla. Det var atskillig enklere enn turen ville ha vært over fjellet på 240 meters høyde. Det var litt eksos like før jeg kom fram til Øksendal. Åndalsnes

Det var fin sykling langs Sunndalsfjorden og over Tiltereidet til Eidsvåg i Nesset kommune. Dette var den siste kommunen i Møre og Romsdal så nå var jeg ferdig med det fylket også. Fra Eidsvåg sykla jeg langs Langfjorden til Sølsnes. Derfra ferja jeg over til Åfarnes og sykla videre rundt Isfjorden til Åndalsnes. Der gjorde vi klar museumstoget til fredagens kjøring før vi spiste middag på Mama Rosa og gikk til ro på Alpehotellet,

Dagens sykling: 102 km.

Åttende og niende dag - Fredag 17. og Lørdag 18. august    Åndalsnes - Tønsberg

Tre tog krysser på Bjorli Fredagen kjørte vi to ganger fram og tilbake til Bjorli. Passasjerene var stort sett tyskere og italienere. Deretter ryddet vi Alpehotellet og losjivogna. Det var mye som ikke skulle være igjen på Åndalsnes. Kl 21.30 begynte togturen sørover. Ragnar fyrte med kull i ovnen på CF 650 så vi hadde det godt og varmt og ovnen fungerte også bra til kaffekoking. Kullrøyken ga oss også en følelse av å kjøre damptog.Hamar st. klokka 3 om natta

Det gikk radig opp Romsdalen og nedover Gudbrandsdalen. Noen ganger måtte vi vente på kryssende tog. Vi kom til Hamar ca kl. 3 på natta, og da la vi oss til å sove i hver vår kupe. Vi hadde ikke rute videre før kl 12 på lørdagen.

Det gikk fort inn til Grorud der vognene ble parkert. Så dro loket El 11.2107 til lokstallen og jeg sykla ned til sentralstasjonen og tok toget videre til Tønsberg.

Sykling siste dagen: 14 km

Jeg sykla 508 km på denne turen. Dessuten brukte jeg 2 ferger, og jeg var innom 13 nye kommuner på sykkel. I Sør Trøndelang har jeg ikke syklet i Haltålen kommune. Ellers har jeg syklet i alle kommunene f.o.m Møre og Romsdal til Finnmark. Neste år får jeg prøve å gjøre meg ferdig med Vestlandet.