EGO - SIDA

Bilde1

Jeg er født i 1946, og trådde mine barnesko på Birkenes i Songdalen vest for Kristiansand. Der vokste jeg opp sammen med mor, far og en storebror, Øyvind, som er 9 år eldre enn meg.

Jeg gikk på gymnas i Kristiansand, og tok også lærerskolen der. Videre har jeg et års videreutdanning i heimkunnskap, i fysikk/kjemi og i IKT. Etter et års gjesteopptreden på Borgheim skole på Nøtterøy, kom jeg til Bustrak skule i Drangedal i 1971. Fra januar 1974 til oktober 1997 var jeg rektor der. Selv om forholdet til lærere, foreldre og elever var godt, følte jeg etter 26 år ved samme skole at det var på tide å prøve noe annet. Da jeg i 1997 fikk tilbud om tre års permisjon for å arbeide ved Drangedal skolekontor, takket jeg ja til det. I fire år var jeg pedagogisk konsulent og stedfortreder for skolesjefen.

Høsten 2001 startet jeg opp som "data-lærer" og systemansvarlig for IKT ved skolene i Drangedal. Senere ble jeg flyttet over IKT-avdelingen i kommunen. Jeg har vært pensjonist fra januar 2008.

Som det går fram av menyen til venstre, har jeg mange interesser. Jeg har vært Radioamatør - LA2TY - siden 1979 og har vært svært aktiv både på SSB, RTTY, SSTV og PACKET. De siste årene har jeg ikke vært aktiv på radioen men brukt mye tid på data og internett.

Jernbane har alltid fasinert meg. Spesielt er jeg interessert i jernbanehistorie, og jeg liker å gjøre lange reiser med tog. I 2010 fikk jeg oppfylt en av mine drømmer fra barndommen: Jeg reiste med Den Transsibirke jernbanen fra Moskva til Vladivostok. I en guidebok sto det at bare galninger og jernbaneentusiaster tar toget begge veger. Tilbake reisete jeg over BAM-linjen. Turen blei på 21.000 km. Jeg reiste helt på egenhånd, og selv om jeg bare kan ca 20 russiske ord og få snakket engelsk, klarte jeg meg bra. Jeg skulle gjerne tatt den turen igjen.
Det har ikke blitt mer Russland, men både i 2011 og i 2013 har jeg reist 3-4 uker som backpacker med tog i USA. Begge årene har turen vært på ca 13.000 miles. Jeg har besøkt 42 stater. Spesielt godt liker jeg meg i Colorado. Det er en spennende stat som har alt utenom hav. Dessuten er der flere "Scienic Railroads". Jeg har besøkt "Royal Gorge Railroad", "Durango & Silverton Narrow Gauge Railroad" og "Pike Peak & Manitou Cog Railroad", og jeg har besøkt jernbanemuseer og opplevd både "Galloping Goose" lokomotivet "Big Boy".

De siste årene har jeg også brukt mye tid på å granske slekta mi. I den sammenheng må jeg fortelle om en artig opplevelse på Amerikaturen i 2013. På Greyhound-bussen fra Albuquerque, NM til El Paso,TX var det en dame som tok kontakt med meg. Hun hadde sett mitt norske pass. Hun var opptatt av slektsgranskning, men hadde problemer med spesielt mannens norske slekt som kom fra Flekkefjord. Selv hadde hun morsslekt fra Lista. Vi hadde hyggelig prat på bussen, og dagen etter viste hun meg rundt i El Paso. Turen blei avslutta med lunsj på Mexikansk Restaurant. Vel hjemmme i Norge har jeg begynt å undersøke slekten til mannen hennes, og det viser seg at vi er i slekt. Vi er åttende søskenbarn! Verden er ikke stor!

Å bruke sykkel på ferie gir mye. Du får en helt annen kontakt med de områdene du befinner deg i. Jeg har hatt som mål å sykle langs hele norskekysten fra Grense Jakobselv til Svinesund. Sommeren 2004 ble siste etappe fra Bergen til Mandal gjennomført. Dessuten syklet jeg denne sommeren fra Nordkapp til Mo. Jeg hadde egentlig tenkt å sykle enda lenger sørover, men ga opp fordi det ble for mye regnvær for meg.

Etter at jeg var ferdig med å sykle "Kysten rundt", satte jeg meg et nytt sykkelmål: Jeg ville sykle gjennom alle norske kommuner. I 2010 var dette mået nådd. Siste kommune var Nedre Eiker i Buskerud.

I juni 2008 flyttet jeg til Eik ved Tønsberg. Da kom jeg nærmer barnebarna og resten av familien.

Gå inn på noen av de andre sidene, så vil du bli bedre kjent med meg!