Sykkeltur Bodø - Trondheim år2000.

Også våren 2000 var hektisk med jobb og studie. Sommersykkelturen gikk dette året til Nordland og Trøndelag. For omlag 20 år siden kjørte jeg deler av "Kystriksvegen". Nå ville jeg få med meg det meste av den.

Som i fjor startet jeg med togtur, men sykkel på toget er blitt nesten umulig. Fra Drangedal er det ikke lenger mulig å få sendt sykkel. En jernbanefunksjonær ved en Bø stasjon sa at det enkleste og billigste var å sende sykkelen med post!! Sykkel med ekspressgods til Bodø ville koste 480 kroner!!

Pt 814 på Oslo S Jeg kjørte til Tønsberg, tok IC-tog til Hamar, regiontog på Rørosbanen til Trondheim og nattoget videre til Bodø. Jeg måtte selv få sykkelen av og på togene. På tilbaketuren måtte jeg sende sykkelen med ekspressgods for nattoget på Dovrebanen har ikke lenger reisegodsvogn! Det er SYSTEMET som gjør ting vanskelig. De som arbeider på togene yter meget god service . Pt 2303 på Røros

Første dag - Onsdag 26. juli
Turen gikk med IC-tog fra Tønsberg til Hamar. Etter et par timer på Hamar fortsatte jeg med Rørosbanen til Trondheim. Så var det nattoget videre til Bodø.

Andre dag - Torsdag 27. juli
Saltstraumen Det blei lite søvn på nattoget. Ankom Bodø ca kl 10.30 i et nydelig, varmt vær. Og så begynte syklinga. Først på sykkelsti, men det blei irriterende med alle "røde mennene" der det var kryssende veger, så etter hvert blei det å bruke den vanlige vegen.
Etter ca 2 mil forlot jeg rv. 80 og tok inn på Kystriksvegen, rv.17.
Saltstraumen blei passert, og så blei tungt med mye opp og ned. Svetten rant i strie strømmer.

Det var et praktfullt landskap å sykle gjennom, men varmen tok på, og jeg var ikke flink nok til å drikke. Da jeg kom til Kjellingstraumen kom krampa, og jeg hadde ikke annet å gjøre enn å stoppe for dagen etter 67 km på sykkelsetet.

Tredje dag - Fredag 28. juli
Utsikt mot Saltisen fra Forøy camping Fint vær neste dag også. Hadde det vært mye opp og ned torsdagen, blei ikke mindre bakker fredagen. Turen gikk langs fjorder, over bruer og gjennom fjell til Ørnes i Meløy kommune.
Turen gikk så med ferge til Vassdalsvik og fortsatte rundt Bjærangsfjorden til Halsa og Forøy camping . Dagens etappe var på 94 km uten problemer av noe slag.

Fjerde dagen - Lørdag 29. juli
Denne dagen startet også med fint vær. Først var det ferge over Holandsfjorden til Ågskaret. Så gikk turen over til og langs Tjongsfjorden i Rødøy kommune og gjennom Straumdalstunnelen på 3220 meter til Værangsfjorden og Jektvik fergested.
Polarsirkelen blei passert på den timelange fergeturen til Kilboghamn. Siste sykkeletappe var langs Aldersund til Stokkvågen i Lurøy kommune - til sammen 61 km sykling.

Dagens opplevelser var ikke slutt fordi om det ikke blei mer sykling. Jeg bestemte meg for en tur med hurtigbåten M/S Helgeland via Onøy, Solvær og Lovund til Træna. Der tok jeg inn på Træna gjestegård.

Femte dagen - Søndag 30. juli.
Familien Larsen på Trena Søndagen blei tilbrakt til på Træna. Jeg fikk god kontakt med familien Larsen fra Sandnessjøen/Stavanger/Sørumsand. Sammen tok vi turen fra Husøy til Sanna. Det var litt av en opplevelse! Det var mektig å stå inne i den store Kirkehelleren og tenke på at her levde folk i bronsealderen. Det var funnet mange skjeletter fra denne tida. Træna
Den 800 meter lange turen opp og gjennom det midterste fjellet i en bratt og mørk tunnel til radarstasjonen på den sørligste toppen, var spesiell. Av alle ting møtte jeg Geir Hårvik som hadde bodd i Drangedal på 80-tallet her. Verden er ikke stor!
Etter besøket på Sanna gikk turen tilbake med hurtigbåt til Stokkvågen, Nesna og Sandnessjøen der vi kom kl 21.30. Deretter syklet jeg til Steiro camping ved Sandnessjøen flyplass. Bare 17 km sykling denne dagen.

Sjette dagen - Mandag 31. juli
Mandagen våknet jeg til truende skyer som hang langt nedover "De syv søstre". Jeg så bare skjørtene til dem. Holm camping Det blei også den eneste dagen på turen der det blei nødvendig å bruke regntøyet. Det var 108 km lett sykling gjennom kommunene Alstahaug, Vevelstad, Brønnøy, Sømna til Bindal. Syklinga blei avbrutt at tre fergeturer, den siste fra Vennesund til Holm. Jeg stoppet på Holm camping, men det blei ikke telting for stedet tilbød seng til 150 kr natta. Holm camping var nyetablert i en nedlagt skole. Jeg var eneste gjest den natta og fikk en veldig service!

Sjuende dag - Tirsdag 1.august
Det blei ei god natts søvn, og tirsdagen startet med deilig frokost. Etter mye "telt-mat" var det deilig å få ferdig frokost.Og så fortsatte turen sørover. Etter vel 2 mils sykling tok jeg farvel med Rv 17 ved Kjelleidet.Turen gikk videre langs rv 802, 771 og 770.
Ved Bogen kom jeg inn i Nord Trøndelag. Det var mye opp og ned, og relativt tungt å sykle og etterhvert nådde jeg fram til Kolvereid. Skittentøy blei sendt heim med posten, og så gikk turen videre. Jeg var usikker på om jeg skulle dra til Rørvik og overnatte der, men bestemte meg for å fortsette videre mot Namsos selvom det ikke var få overnattingsmuligheter på strekningen.
MF Olav Duun Turen gikk langs rv.769. Jeg måtte ferge fra Hofles til Lund. Det var lett sykling til jeg kom til Salen. Jeg var hele tiden på jakt etter en plass jeg kunne sette opp teltet. Fra Salen gikk det oppover og oppover og oppover....
Det blei mye gåing, men da jeg nådde toppen, kom også belønningen: Et nydelig lite tjern ved en liten fjellkrok som passet nøyaktig til teltet mitt! Det blei "villtelting" for første gang på turene mine! Det var en egen ro med dette tjernet på fjellet sør for Salen.
Dagens etappe var på 104 km + 1 ferge.

Åttende dag - Onsdag 2. august
Det var stille og rolig ved fjelltjernet mitt. Da jeg så ut av teltet ved 5-tida, lå det et trolsk tåkelag over myrer og vann, men været var klart og fint. Slik fortsatte det heile dagen. Osen Sola skinte fra nesten skyfri himmel, og det lille vinddraget kom fra nord så jeg hadde for det meste medvind.
Etter ca 35 km kom jeg til Namsos. Dagens lunsj bestående av cola og skolebrød blei fortært før turen gikk langs rv. 17 via Bangsund til Fossli. Der tok jeg vestover rv. 715 til Osen. Rv. 715 fulgte jeg helt til Trondheim.
Dagens etappe var turens lengste: 118 km.

Niende dag - Torsdag 3. august
Mens jeg lå og sov på campingplassen i Osen, blei mitt første barnebarn, Andrea , født på VSS i Tønsberg. Hun var veldig syk. Det blei mange telefoner sydover for å høre hvordan det sto til med det lille "gullet".
Dagens etappe på 86,5 km gikk via Åfjord til Krinsvatnet ved avkjøringa til Bjugn. Det blei "villcamping" på en nydelig rasteplass ved et lite vann. Eneste problemet var en mengde småfluer som prøvde å spise meg opp.

Hell stasjon Tiende dag - Fredag 4. august
Siste dagen på sykkelsetet var kommet. Dagens etappe på 50 km gikk gjennom Rissa og en tur inn i Nord Trøndelag igjen, til Vanvikan. Derfra tok jeg hurtigbåt til Trondheim.
Det var kritisk for lille Andrea nede i Tønsberg. Jeg hadde ingen mulighet for å komme til Tønsberg før seint på kvelden, så jeg valgte å vente på nattoget.
Hell stasjon I ventetida tok tog-entusiasten Meråkerbanen til Storlien og tilbake. Jeg moret meg for n' te gang over det gamle skiltet "GODS - EXPEDITON"Hell Station..

Ellevte dag - Lørdag 5. august
Turens siste natt satt jeg på nattoget til Oslo. NSB hadde "klokelig" kuttet ut reisegodsrom på dette toget. Sykkelen måtte derfor sendes som "Ekspressgods", og siden jeg ikke hadde til hensikt å vente på den i Oslo, måtte jeg betale dobbelt takst for å få den videresendt til Tønsberg.
Turen gikk greit. Etter togbytte i Oslo, kom jeg endelig fram til Tønsberg, og der fikk jeg for første gang se lille Andrea. Alt hadde gått bra med henne.